!-- Facebook Pixel Code -->

Bijna iedereen heeft meer of minder buikvet. De meeste mensen vinden dit buikje esthetisch niet mooi en zelfs een probleemgebied. En dat is terecht. Afgezien van of je een buikje mooi vindt of niet, is buikvet het meest ongezonde vet van je lichaam. Sterker nog, dat “onschuldige” buikje is een actief weefsel dat functioneert als een orgaan.

Buikvet is een weefsel dat zich in de buikholte en rondom je middel bevindt. Het zit onder de huid, boven de spieren en is daardoor snel zichtbaar. Bij beweging  voelt het buikvet als een blubberbuik en is ook zichtbaar. De meeste mensen vinden dit niet mooi en storen hier zich aan. Wat je ziet is het vet dat onder het huid opgeslagen wordt. Maar het lichaam slaat ook vet dieper in je lijf op dat niet zichtbaar is.

Het onderhuidse zichtbare vet wordt op de heupen, billen, dijbenen en buik opgeslagen. Het dieper in het lichaam opgeslagen vet, het visceraal vet, wordt rondom de organen opgeslagen zoals rond hart, longen, lever en maag. Dit vet zie en voel je niet, maar kan heel gevaarlijk zijn en leiden tot hart- en vaatziekten.

 

Wat is de oorzaak van buikvet?

  • genetische aanleg
  • stress
  • koolhydraatrijke voeding
  • suikerrijke en zoute voeding
  • roken
  • onvoldoende nachtrust
  • verstoorde cortisolproductie
  • medicijngebruik of ziektes

 

Genetische aanleg
Wij mensen zijn allemaal anders. De ene verandert zijn leven niet van kledingmaat, de ander is geneigd om meer vetreserves op te slaan. Bovendien heeft de ene mens van nature een appelfiguur en slaat daarom vet sneller op rond de buik. Anderen hebben een peerfiguur en slaan vet op rondom de heupen, billen en dijen.

Stress
Stress is een grote boosdoener en zeer ongezond. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we 70-80% van de tijd dat we wakker zijn een bepaalde mate van stress ervaren. Stress is een beschermingsmechanisme van ons lichaam en is bedoeld om te overleven. In een stresssituatie van buitenaf herkent ons brein deze als een gevaar en zorgt dat er stresshormoon (cortisol) gemaakt wordt. De cortisol zorgt ervoor dat energie vrijkomt en het lichaam er op voorbereid wordt om te vechten of vluchten en zo in leven te blijven. Vervolgens zakt het niveau van cortisol weer en komt de ontspanningsfase. Maar door een veelheid aan prikkels die een bepaalde mate van stress leveren, wordt er vaker cortisol afgegeven en wordt de ontspanningsfase ook vaker overgeslagen. Met stress leven wordt een nieuwe gewenning als gevolg van dat er continu onrust wordt ervaren of juist door het zoeken naar prikkels of overmatig bezig zijn. In deze nieuwe stand van comfort komt vaker energie vrij door het te  hoge cortisol dat geproduceerd wordt. De vrijgekomen energie wordt niet gebruikt en ook daardoor opgeslagen als buikvet reserve. het zogenoemde stressbuikje wordt gevormd en wordt steeds groter en groter. De stressbuik bevat actief vetweefsel waarin verschillende hormonen geproduceerd worden die een negatieve invloed hebben op de balans in het lichaam.

Koolhydraatrijke voeding
Koolhydraatrijke voeding zorgt ervoor dat vet sneller opgeslagen wordt rond de buik. Vooral de snelle koolhydraten uit bonbons, koekjes, maar daarnaast ook witte rijst, pasta, wit brood of bananen. Vezelrijke voeding zoals volkoren producten geven je een verzadigd gevoel en de vetten blijven niet rond de buik hangen. Ook overmatig gebruik van verzadigde vetten uit margarine en snacks leiden tot meer buikvet.

Suikerrijke en  zoute voeding
Vaker en overmatig nuttigen van suikerrijke producten resulteert in een verhoogde insulineproductie gedurende de dag. Als het insulineniveau hoger is wordt de vetverbranding afgeremd en het vet als reserve opgeslagen. Schommelingen in de insulinespiegel verstoren op lange termijn de stofwisseling en de vetverbranding met als gevolg dat de vetmassa gaat stijgen. Dat geld ook voor te zout eten, dat de vochtbalans verstoord en indirect ook de vetstofwisseling. Alcoholische, fris- en cafeïnerijke dranken bevatten ook veel suikers en zijn verantwoordelijk voor meer vetopslag rondom de buik.

Roken
Roken is natuurlijk heel ongezond. Het vergroot niet alleen het risico op hart- en vaatziekten, maar wordt herkend als stressfactor door het lichaam. Het gevolg daarvan is een verhoogde cortisol- en suikerspiegel. Deze verhoging zorgt ervoor dat de onbenutte energie die vrijkomt als actief vetweefsel opgeslagen wordt rond de buik en in de buikholte rondom de organen.

Onvoldoende nachtrust
Om wakker en actief te blijven gedurende de dag is de productie van cortisol hoger in vergelijking met melatonine. Melatonineproductie neemt toe in de avonduren en remt de cortisolproductie. Een verstoord slaapritme, te weinig maar ook teveel, zorgt ervoor dat er meer cortisol geproduceerd wordt en uiteindelijk meer vet opgeslagen wordt.

Ziektes of medicijngebruik
Door verschillende aandoeningen of een bepaald medicijngebruik kan de productie van cortisol en insuline verstoord worden en de aanmaak van vet beïnvloeden.

In het algemeen leidt de overmatige productie van cortisol tot meer honger. Dit hormoon controleert namelijk het hongergevoel. Je bent dan geneigd om meer te eten dan je gewend bent en je grijpt ook sneller naar ongezonde producten, zoals vette snacks of suikerrijke koekjes. Dit leidt weer tot meer vetopslag rondom de buik.

Hoe kun je buikvet aanpakken?
Wil je nu echt je buikvet aanpakken? Om te beginnen is heel belangrijk dat je inzicht krijgt in de oorzaken. Als je weet waarom je last hebt van een vetrand kun je het probleem doelgericht en concreet aanpakken. Een gezonde leefstijl is het sleutelwoord. Namelijk een gezonde en gevarieerde voeding, voldoende bewegen, voldoende rust en niet roken en drinken.

Voeding
Gezonde, vezelrijke en gevarieerde voeding zorgt voor een verzadigd gevoel, voldoende voedingstoffen en een stabiele insulinespiegel. Het innemen van voldoende vocht zorgt ervoor dat je lichaam ook reinigt en afvalstoffen afgevoerd worden. Geen bewerkt en verpakt voedsel, maar gevarieerd en vers verbeterd sterk je balans en je immuunsysteem. Het verkrijgen van voldoende vitaminen en mineralen bevorderen de stofwisseling en doen het lichaam optimaal werken.

Beweging
Om buikvet te verliezen is het belangrijk dat je beweegt. Kies hierbij voor een afwisselend programma dat bestaat uit cardio en krachttraining. Cardiotrainingen zoals joggen, aerobics of fietsen zorgen ervoor dat je stofwisseling gestimuleerd wordt en je vet gaat verbranden. De krachttraining zorgt ervoor dat de spiermassa toeneemt en dat het lichaam veel meer energie gaat gebruiken om de spieren te voeden en niet als vetreserves op te slaan. Wandelen en fietsen in de natuur zorgt voor veel zuurstof dat opgenomen wordt en stimuleert daardoor de stofwisseling. De natuur brengt jou tot rust en remt het stresshormoon. Regelmatig yoga, pilates en dans beoefenen zorgen ervoor dat je zelfkennis vergroot, stress vermindert, gecontroleerd blijft en de nachtrust sterk verbeterd.

 

Het lichaamsvet heeft twee gedaanten.

Zolang het qua omvang binnen de perken blijft is het je goedgezind en houdt het je gezond. Maar als je te weinig of teveel vet hebt, kan het transformeren tot een kwaadaardige stiefzus. Bij ondergewicht maakt het vet te weinig van bepaalde belangrijke hormonen, waardoor je hormonhuishouding uit balans raakt. En bij overgewicht zal het vet juist een overschot aan de verkeerde hormonen en andere stofjes afgeven die allerlei processen in het lichaam verstoren en je ziek kunnen maken.

Ik hoef geen medisch specialist te zijn om te kunnen concluderen dat een te zwaar lichaam door het overschot aan bepaalde schadelijke stofjes en hormonen uit balans is. Datzelfde geldt ook voor een te mager lichaam dat weinig tot geen hormonen uit het vetweefsel krijgt en ook in disbalans is. In alle twee gevallen is de weerstand zeer laag en als gevolg daarvan kunnen er verschillende ontstekingsprocessen en ziektes zich ontwikkelen.

In het bijzonder teveel aan buikvet leidt tot disbalans en ook tot het opslaan van vet rondom organen als hart, longen, lever en maag. Het normaal functioneren van deze organen wordt verstoord en het lichaam in het algemeen wordt steeds zieker. Aandoeningen die samengaan met overgewicht zijn suikerziekte (diabetes type 2), onvruchtbaarheid, depressie en ook sommige vormen van kanker.

Het belangrijkste is dat je zelf kennis krijgt in wat jouw stress, onrust en weinig nachtrust geeft, wat jouw eetpatronen zijn en hoe jouw omgeving je beïnvloedt. Beweeg je voldoende of niet? Hoe is het met je emotionele balans? Voel je je leeg met verkeerde voeding en niet op de laatste plaats ben je een tevreden en gelukkig persoon? Begin niet met een dieet, maar met een zelfonderzoek, want de verandering begint bij jezelf.

Ik heb zelfhulp tips voor jou om te helpen bij het startpunt. Als je nieuwsgierig bent, klik op de link hieronder en uiteraard kan je mij altijd benaderen om je vraag te stellen.

www.3r-retraites.nl/zelfhulp

Vanuit liefde, Vanja