!-- Facebook Pixel Code -->
Selecteer een pagina

Joseph Pilates (de grondlegger van de pilates methode) was aan het eind van zijn leven nog steeds laaiend enthousiast over zijn methode. “Ik moet wel gelijk hebben” zei hij. “Ik heb nooit een aspirientje nodig gehad, ben nog nooit geblesseerd geweest. Het hele land, de hele wereld zou mijn oefeningen moeten doen. Ze zouden gelukkiger zijn!”

De Pilates methode is voor heel veel dingen goed: voor de ademhaling, de longcapaciteit, de bloedcirculatie, de houding, voor stevige botten, een slanke lijn en soepele gewrichten. De wervelkolom wordt soepeler door de oefeningen en kan meer aan. Vooral mensen met rugklachten zullen het verschil merken. Een soepele wervelkolom is immers nodig voor het krijgen of behouden van een gezonde rug.

Pilates is een uitgebreid systeem van specifieke oefeningen die in een bepaalde volgorde worden uitgevoerd. Sommigen worden gedaan met behulp van een oefenmat, anderen met hulpmiddelen erbij. Bij rugklachten is Pilates zeer effectief in het verminderen van de pijn en van beperkingen. Bij chronische lage rugpijn bevindt de pijn zich tussen de ribben en de billen, eventueel met uitstraling in de benen. Als de rugpijn langer duurt dan 12 weken spreken we van chronische lage rugpijn. Het is een veel voorkomende en beperkende lichamelijke klacht die vaak kan leiden tot werkverzuim.

Pilates is een trainingsvorm die vermindering van pijn en beperkingen geeft bij chronische lage rugpijn. De training richt zich op:

  • Spier- en bewegingscontrole
  • Houding
  • Ademhaling
  • Kracht
  • Core Stability
  • Lenigheid
  • Lichaam en geest connectie

Al deze componenten van Pilates zijn relevant gebleken in de behandeling van Chronische Lage Rugpijn. Bij een oefenprogramma vanuit de fysiotherapeut wordt vaak de focus gelegd op een drietal van deze punten. Met name de spier- en bewegingscontrole, houding en ademhaling tijdens het trainen zijn belangrijke aandachtspunten. Pilates is een ideaal vervolg na fysiotherapiebehandelingen.

Vijf voordelen en kenmerken van Pilates die de training effectief maken zijn:

  • Verbetering van het lichaam bewustzijn
  • Controleren van de ademhaling tijdens het bewegen
  • Verbeteren van de controle over het lichaam en het bewegen
  • Het leren en verbeteren van een juiste houding
  • Op eigen niveau uit kunnen voeren van de oefeningen

Bij een pilates training span je altijd je corespieren. Dat zijn de diepste buikspieren, rugspieren, het diafragma en de bekkenbodemspieren. De diepste rugspieren (de multifidus) zorgen ervoor dat de rug ontlast wordt van het lichaamsgewicht en bevorderen een stabiele en rechte houding.

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang De 5 tips naar een betere leven helemaal gratis.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang De 5 tips naar een betere leven helemaal gratis.

Je dient wel je emailadres te bevestigen.

Je bent succesvol toegevoegd aan onze mailing!