!-- Facebook Pixel Code -->

Pilates is een body-mind-spirit training die gelijkaardige kwaliteiten heeft als andere body-mind-spirit systemen zoals Yoga, Gyrotonics en Alexander Techniek. Het unieke van de Pilates Methode zit hem echter in het constant toepassen van de originele leidende 6 principes:

  1. Concentratie
  2. Centrering
  3. Controle
  4. Ademhaling
  5. Precisie
  6. Flow

Samen met 5 delen van de geest: Intelligentie, Intuïtie, Verbeelding, Geheugen en Wilskracht/Verlangen. Zonder Intelligentie is het niet mogelijk alle facetten van een oefening te begrijpen en toe te passen. Intuitie gebruiken zorgt ervoor dat je luistert naar je lichaam en rekening houdt met de beperkingen en mogelijkheden ervan bij elke oefening op dit moment in de tijd. Verbeelding gebruiken helpt om een beter begrip van oefeningen te ontwikkelen en ondersteunt het Geheugen. Het Geheugen wordt uitgedaagd en getraind door het leren onthouden van de volgorde van de oefeningen, de details ervan en hoe de positie van het lichaam moet zijn. Wilskracht/Verlangen zorgt ervoor dat je bewust aanwezig en aandachtig blijft tijdens een Pilates training en dat je je uiterste best doet om elke oefening volgens de 6 principes uit te voeren.

6 principes van Pilates

Z

Concentratie

Aangezien we ons lichaam sturen vanuit onze geest is het belangrijk om sterk geconcentreerd te zijn om de bewegingen correct uit te voeren. Dankzij deze inwaartse focus leren we bewegen op een beheerste manier waarbij op termijn het correct bewegen automatisch gebeurt vanuit ons spiergeheugen (we moeten er niet meer over nadenken) en waarbij we meer en meer bewust zijn hoe we ons lichaam houden en bewegen in de ruimte (lichaamsproprioceptie). Aangezien tijdens een Pilatestraining weinig of niets voorgetoond wordt door de docent maar vnl via verbale opdrachten gewerkt wordt zijn we verplicht om sterk geconcentreerd te zijn zonder af te dwalen in onze gedachten.

Z

Centering

‘Trek je navel in en op en Scoop!’ is de frequentst gehoorde opdracht tijdens je Pilatestraining. Alle oefeningen worden gedaan terwijl de diepst gelegen buikspieren opgespannen worden om zeker te zijn dat je goed gecentreerd bent. Het Powerhouse (ons inwendig corset) is de focus van alle Pilatesoefeningen. Bij elke beweging van je lichaam wordt eerst het powerhouse geactiveerd en vanuit dat stabiele centrum, waarbij onze wervelkolom door diepgelegen stabilisatiespieren goed ondersteund wordt, vertrekt dan elke beweging van binnenuit naar buiten. Daarbij dient de middellijn van ons lichaam als referentiepunt zodat we opnieuw een evenwicht krijgen tussen onze rechter- en linker- lichaamshelft. De meeste Pilatesoefeningen zijn rechtstreeks of onrechtstreeks gericht op het verstevigen van je inwendig korset. Zelfs bij het uitvoeren van oefeningen die focussen op het versterken van de armspieren moet ons Powerhouse actief zijn waarbij de buikspieren opgespannen worden, de schouderbladen goed neerwaarts naar onze rug gehouden worden en zelfs onze billen samengenepen worden.

Z

Controle

Een van de fundamentele regels van de Pilates Methode is: doe elke oefening met controle. In Pilates is iedere beweging belangrijk en wordt efficiĆ«nt en vloeiend gecoƶrdineerd. Om meesterschap te bereiken in Pilates moet je ieder deel van je lichaam ten allen tijde controleren. Deze regel behelst niet alleen het uitvoeren van de oefening zelf maar ook de overgang (transitie) van de ene naar de volgende oefening, plus hoe je op en af de toestellen stapt en hoe je aandachtig blijft voor alle details wanneer je een work-out doet. Armen en benen worden gestuurd en niet gegooid en/of overgelaten aan de invloed van de zwaartekracht. Zo train je in controle jouw spieren waardoor ze al werkend verlengd worden. Via wat men noemt ‘excentrische contracties’ worden spieren lang en soepel. Leren bewegen vanuit controle geeft je zelfvertrouwen.

Z

Ademhaling

De meeste mensen gebruiken slechts 50% van hun longcapaciteit wanneer ze ademen. Het oppervlakkig ademen is spijtig genoeg een neveneffect van onze sedentaire stressvolle levenswijze. Daarbij zien we ook dat veel mensen hun adem inhouden wanneer ze een nieuwe of moeilijke opdracht uitvoeren. Wie start met Pilates training vergeet vaak zelfs uit te ademen als ze een moeilijke oefening aanleren. Wanneer je je adem inhoudt span je zodanig je spieren op waardoor een reeds bestaande verkeerde lichaamshouding nog verslechtert en aanwezige spierspanningen nog verergeren. Nochtans bevordert het natuurlijk ritme van de adem vloeiende bewegingen en bepaalt dat ook het ritme van een oefening. Jozeph Pilates begreep het verband tussen goed in- en uitademen en hoe men pas volledig kan inademen als men ook compleet en diep uitademt. Daardoor wordt een hogere zuurstoftoevoer naar alle cellen en betere afvoer van afvalstoffen gestimuleerd. Pas op, ademen terwijl we bewegen is niet altijd een eenvoudige opgave, maar eens we daarin slagen zijn we tot zoveel meer in staat. Een doelgerichte correcte ademhalingstechniek helpt om het lichaam te stretchen, en door dit loslaten van spanningen verkrijg je optimale lichaamscontrole. Diep inademen en volledig uitademen traint bovendien de longen en verhoogt de longcapaciteit, en als neveneffect krijg je er een diepe relaxatie bovenop.

Z

Precisie

Precisie bouwt voort op Concentratie en Controle maar het voegt er het element ruimtelijk bewustzijn aan toe. Het aanvatten van een oefening vereist dat je weet waar exact de oefening start en eindigt. Bij iedere Pilates oefening heeft het lichaam op elk moment een vastgestelde positie in de ruimte : de hoek waaronder de benen bewegen, de plaatsing van de ellebogen, hoe het hoofd gehouden wordt, zelfs wat de vingers en de polsen doen, enz. Klassieke Pilates gebruikt weinig herhalingen maar wel een grote variatie in bewegingen zodat precisie kan geoefend worden zonder uitputting. We streven naar kwaliteit, niet naar kwantiteit! Deze soort van precisie in het bewegen laat zich voelen in het dagelijks functioneren. Werken met Precisie helpt verkeerde bewegingspatronen te herprogrammeren wat resulteert in een betere lichaamshouding en alignment waardoor het ook helpt in het voorkomen van blessures.

Z

Flow

Veel van de bewegingen in Pilates lijken nogal op Yoga. Maar in tegenstelling tot Yoga houden wij geen posities aan, daartegenover vloeit bij Pilates de ene beweging naadloos over naar een volgende. In dat opzicht is Pilates meer als een dans waarbij flow essentieel is om Pilates correct te beoefenen. Bij het doen van een Pilates workout gebeurt de bewegende fase van een oefening op een vloeiende en lichte manier en eindigt ze met controle en precisie, waarbij echter de oefeningen naadloos in elkaar overlopen. Deze manier van bewegen verhoogt de soepelheid van gewrichten en spieren terwijl het lichaam getraind wordt in het verlengen en bewegen met een even ritme. Om vloeiend te bewegen worden zowel het zenuwstelsel als de spieren en gewrichten aangesproken, en daardoor leert het lichaam licht en gelijkmatig te bewegen.